Vakconferentie Wetenschaps- communicatie
Thema dit jaar is cocreatie in wetenschapscommunicatie.
Van 15 augustus tot 1 september 2024 wordt op het Marineterrein onderzocht hoe het beste gecommuniceerd kan worden over slimme technologieën in de openbare ruimte. Dit project is onderdeel van communicatie over en interactie met sensoren, waarbinnen verschillende steden en organisaties samen op zoek zijn naar verantwoorde innovatie.
Steden staan voor steeds meer uitdagingen. Innovatieve technologieën, zoals sensoren, spelen een steeds grotere rol bij het aanpakken hiervan. Ze helpen bij het monitoren van geluidsoverlast, het bewaken van de waterkwaliteit en het slim opladen van elektrische voertuigen. Deze systemen maken onze levens makkelijker, maar roepen ook vragen op over privacy en transparantie.
Het Responsible Sensing Lab (RSL) pioniert met het ontwerpen van sensorische systemen die niet alleen effectief zijn, maar ook ethisch verantwoord. Het lab neemt de waarden en input van burgers mee in het ontwerpproces, zodat technologie echt ten dienste staat van de gemeenschap.
Gemeenten willen transparant zijn over de inzet van sensoren én ze willen een mooie, rustige buitenruimte. Dat kan tegelijk, in dit traject leren we hoe!
Een belangrijk onderdeel van het project is het ontwikkelen van een heldere communicatie. Op vier plekken op het Marineterrein zijn informatieborden neergezet die bezoekers informeren over de aanwezige sensoren op het terrein. Ze staan bij:
De sensoren op het Marineterrein registreren dat er iemand passeert zonder persoonlijke gegevens op te slaan. Ze meten anoniem en kunnen individuen niet identificeren of volgen. Ze. Zo blijft ieders privacy beschermd.
Naast het Marineterrein doen ook de Johan Cruijff ArenA in Amsterdam-Zuidoost en steden als Den Haag, Utrecht en Rotterdam mee. Ook de provincie Noord-Brabant en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) zijn betrokken. Zo worden de ontwikkelde richtlijnen breed toepasbaar en dragen ze bij aan een landelijke standaard.
Bezoekers worden ook actief gevraagd mee te doen. Onderzoekers van Muzus peilen op het Marineterrein de ervaringen en meningen over de informatieborden en stickers.. Met deze input kan de communicatie over sensoren en technologie weer verfijnd worden.
Verkeersborden in Nederland zijn voor iedereen herkenbaar en begrijpelijk. Als iedere stad die zelf zou vormgeven, zou het een rommeltje worden. Met dit project willen we toewerken naar net zo’n duidelijke, landelijke communicatierichtlijn voor sensoren.
De resultaten worden in september 2024 gepubliceerd door het Responsible Sensing Lab. Wil je nu al meer weten? Kijk dan op Allesoversensoren.net of neem contact op met het Responsible Sensing Lab via rsl@ams-institute.org.
Deze bedrijven en organisaties zijn betrokken bij dit experiment
Thema dit jaar is cocreatie in wetenschapscommunicatie.
Bij Bureau Marineterrein Amsterdam is plaats voor een stagiair. We werken aan een innovatieve toekomst voor deze historische omgeving.
Kan de inzet van drones de stad leefbaar houden als het verkeer van mensen en goederen toeneemt?
Chemicaliën vormen een steeds grotere gevaar voor de waterkwaliteit. Gevanceerde sensoren zijn hard nodig om de bronnen van vervuiling op te sporen.
Op Marineterrein Amsterdam zijn roetdeeltjes en geluid gemeten. Er blijkt een duidelijke relatie te zijn tussen geluid en luchtvervuiling én het is er 10% schoner en stiller dan gemiddeld in het centrum van Amsterdam.
Een test met het classificeren van geluid met een sensor om geluidsoverlast tegen te gaan
Altijd kunnen zien hoe het staat met de waterkwaliteit bij Marineterrein Amsterdam
Een werk van Tara Fallaux in de Portrait Gallery Studio op het Marineterrein
De BACTcontrol-sensor hoefde slechts een keer alarm te slaan
Geluidsoverlast: een onderbelicht maar serieus probleem in de stad. Sensemakers AMS speurt naar oplossingen met behulp van geluidssensoren en artificial intelligence.
Sensemakers brengt mensen en ideeën samen tijdens meet-ups en DIY-labs
Over de onontkoombare miscommunicatie bij prille liefde. Ook te volgen via de QR code op het raam van de Portrait Gallery Studio!
Boven op gebouw 002 van Marineterrein Amsterdam wordt een blauw-groen dak vol sensoren aangelegd. Dat levert een schat aan informatie op.
Koert van Mensvoort van Next Nature Network over de kansen die technologie ons biedt.
Codam ontwikkelt zich tijdens de coronacrisis naast een leerplatform nog meer tot sociaal platform voor de studenten.
In oktober zijn studenten van de Beroepshavo een gedeelte van hun opleiding op het Marineterrein komen doen.
Onlangs zijn de eerste Roboat-prototypen gedemonstreerd in de binnenhaven van het Marineterrein. Gaan deze zelfsturende en onbemande vaartuigen een bijdrage leveren aan het oplossen van verkeersproblemen in Amsterdam?