Wat betekenen die sensoren op het Marineterrein eigenlijk?

Experimenten
KIND5126

Pilot sensor communicatie: Mensen bewust maken van sensoren in hun omgeving

Van 15 augustus tot 1 september 2024 wordt op het Marineterrein onderzocht hoe het beste gecommuniceerd kan worden over slimme technologieën in de openbare ruimte. Dit project is onderdeel van communicatie over en interactie met sensoren, waarbinnen verschillende steden en organisaties samen op zoek zijn naar verantwoorde innovatie.

Steden staan voor steeds meer uitdagingen. Innovatieve technologieën, zoals sensoren, spelen een steeds grotere rol bij het aanpakken hiervan. Ze helpen bij het monitoren van geluidsoverlast, het bewaken van de waterkwaliteit en het slim opladen van elektrische voertuigen. Deze systemen maken onze levens makkelijker, maar roepen ook vragen op over privacy en transparantie.

Het Responsible Sensing Lab (RSL) pioniert met het ontwerpen van sensorische systemen die niet alleen effectief zijn, maar ook ethisch verantwoord. Het lab neemt de waarden en input van burgers mee in het ontwerpproces, zodat technologie echt ten dienste staat van de gemeenschap.

Gemeenten willen transparant zijn over de inzet van sensoren én ze willen een mooie, rustige buitenruimte. Dat kan tegelijk, in dit traject leren we hoe!

— Dirk van Brederode, manager publieke waarden, VNG

Communicatie die vertrouwen wekt

Een belangrijk onderdeel van het project is het ontwikkelen van een heldere communicatie. Op vier plekken op het Marineterrein zijn informatieborden neergezet die bezoekers informeren over de aanwezige sensoren op het terrein. Ze staan bij:

  • de hoofdingang; 
  • de 17de-eeuwse toegangspoort;
  • de noordelijke Commandantsbrug;
  • de Voorwerf.

De sensoren op het Marineterrein registreren dat er iemand passeert zonder persoonlijke gegevens op te slaan. Ze meten anoniem en kunnen individuen niet identificeren of volgen. Ze. Zo blijft ieders privacy beschermd.

Samen aan de slag met sensoren

Naast het Marineterrein doen ook de Johan Cruijff ArenA in Amsterdam-Zuidoost en steden als Den Haag, Utrecht en Rotterdam mee. Ook de provincie Noord-Brabant en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) zijn betrokken.  Zo worden de ontwikkelde richtlijnen breed toepasbaar en dragen ze bij aan een landelijke standaard.

Bezoekers worden ook actief gevraagd mee te doen. Onderzoekers van Muzus peilen op het Marineterrein de ervaringen en meningen over de informatieborden en stickers.. Met deze input kan de communicatie over sensoren en technologie weer verfijnd worden.

Verkeersborden in Nederland zijn voor iedereen herkenbaar en begrijpelijk. Als iedere stad die zelf zou vormgeven, zou het een rommeltje worden. Met dit project willen we toewerken naar net zo’n duidelijke, landelijke communicatierichtlijn voor sensoren.

— Thijs Turèl, mede-initiatiefnemer Responsible Sensing Lab

De resultaten worden in september 2024 gepubliceerd door het Responsible Sensing Lab. Wil je nu al meer weten? Kijk dan op Allesoversensoren.net of neem contact op met het Responsible Sensing Lab via rsl@ams-institute.org.

Meer over Pilot sensor communicatie

  1. Gezocht: stagiair communicatie

    Bij Bureau Marineterrein Amsterdam is plaats voor een stagiair. We werken aan een innovatieve toekomst voor deze historische omgeving.

    Nieuws
  2. Sensoren meten roetdeeltjes en geluid op Marineterrein

    Op Marineterrein Amsterdam zijn roetdeeltjes en geluid gemeten. Er blijkt een duidelijke relatie te zijn tussen geluid en luchtvervuiling én het is er 10% schoner en stiller dan gemiddeld in het centrum van Amsterdam.

    Nieuws
  3. Geluidsoverlast te lijf met sensoren

    Geluidsoverlast: een onderbelicht maar serieus probleem in de stad. Sensemakers AMS speurt naar oplossingen met behulp van geluidssensoren en artificial intelligence.

    Nieuws
  4. Tara Fallaux | The Love Line

    Over de onontkoombare miscommunicatie bij prille liefde. Ook te volgen via de QR code op het raam van de Portrait Gallery Studio!

    Agenda 26 november t/m 10 januari 2022
  5. Slim dak

    Boven op gebouw 002 van Marineterrein Amsterdam wordt een blauw-groen dak vol sensoren aangelegd. Dat levert een schat aan informatie op.

    Nieuws
  6. Roboats voor het eerst getest op het Marineterrein

    Onlangs zijn de eerste Roboat-prototypen gedemonstreerd in de binnenhaven van het Marineterrein. Gaan deze zelfsturende en onbemande vaartuigen een bijdrage leveren aan het oplossen van verkeersproblemen in Amsterdam?

    Nieuws