Voor de BuurtHub ontwikkelde Daniël speciale oplaadpunten. ‘Oplaadpunten voor elektrische auto’s hebben een pin in de aansluiting, waardoor je de stekker er niet zomaar uit kan halen. Voor de BuurtHub is er in de oplaadpunten een klepje bedacht dat op slot kan, zodat ook de stekker van de fietsen niet kan worden verwijderd. Zo staat je fiets veilig en ben je verzekerd van een volledig opgeladen accu.’
Lightwell doet in samenwerking met de HvA onderzoek naar hoe elektrisch deelvervoer het best kan worden ingezet. ‘We vragen gebruikers en voorbijgangers deel te nemen aan ons onderzoek, zodat we kunnen bepalen waar Amsterdammers behoefte aan hebben als het op mobiliteit aankomt. Met deze inzichten hopen we dat we samen met gemeenten een fijnmazig netwerk van laadpalen kunnen realiseren, waardoor bewoners altijd een duurzaam alternatief voor een eigen auto hebben en we op die manier CO₂-uitstoot kunnen terugdringen’.
De laadpalen en het gebruikersonderzoek (uitgevoerd door Lightwell en de HvA) worden gesubsidieerd door TKI Urban Energy en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Dit experiment is afgerond.