Inzetten in stadswijken
In 2016 deed de gemeente Amsterdam een onderzoek naar de mogelijke impact van autonoom vervoer in de stad. De conclusie: Amsterdam moet gaan testen met dit soort zelfrijdende voertuigen om ervaring op te doen met het gebruik ervan en om te leren wat de mogelijke voordelen en valkuilen zijn. Het doel van de test met Olli op Marineterrein Amsterdam is om dit in kaart te brengen en hiervan te leren.
Met de resultaten van de test kan Olli ook in andere stadswijken ingezet worden en kan er verder onderzoek gedaan worden. Biedt autonoom vervoer bijvoorbeeld een oplossing voor de toenemende verkeersdrukte? Kan een zelfrijdend busje pakketjes bezorgen? Hoe reageren bewoners op dit soort voertuigen?
Marineterrein Amsterdam – een autoluw gebied dat wel publiek toegankelijk is maar niet openbaar – is een ideaal testgebied voor dit autonoom, zelfrijdend vervoer. Er is namelijk weinig verkeer en er gelden huisregels naast de gewone regels voor elke publieke ruimte. Gunstige voorwaarden om zo veilig en goed mogelijk te kunnen testen.
Update februari 2022
Gemeente Amsterdam, Vervoerregio Amsterdam en de andere partners, waaronder Marineterrein Amsterdam, hebben gezamenlijk met Local Motors besloten om niet door te gaan met de pilot met Olli. Na 2 jaar was er nog geen zicht op dat er twee goedgekeurde voertuigen de weg op konden in Amsterdam. Dit project is dus afgebroken.