Begin dit jaar woonde Ivo van Oosterhout, nu directievoorzitter van MBO College Westpoort van het ROC, een bijeenkomst over inclusiviteit bij op het Marineterrein. Daar werd verteld over de ambitie van het Marineterrein, een plek waar onderwijsinstellingen en andere organisaties werken aan het oplossen van grootstedelijke vraagstukken. Van Oosterhout fronste een wenkbrauw. ‘Als je echt wilt werken aan het oplossen van dit soort zaken,’ zei hij, ‘heb je ook mbo’ers nodig.’
Cruciale rol mbo’ers
Want of het nu gaat om het in goede banen leiden van stedelijke drukte, het personeelstekort in de horeca of de energietransitie, mbo’ers spelen een cruciale rol in het oplossen van dergelijke grote problematiek, weet ook projectleider bij het ROC van Amsterdam Merel Schenk. ‘En daarom is het goed dat we nu ook een locatie op het Marineterrein hebben’, zegt ze. ‘We zien het Marineterrein als een proeftuin voor onze studenten en ons onderwijs. Hier kunnen studenten van meerdere colleges van het ROC samenkomen en samenwerken, van elkaar leren en ideeën uitwisselen.’
Praktijkgerichte denkwijze
En dat is uniek, want tijdens hun opleiding komen studenten van het ROC niet of nauwelijks in aanraking met studenten van andere colleges. Op het Marineterrein is het de bedoeling dat jongeren die bijvoorbeeld hospitality studeren in contact komen met beveiligingsstudenten. ‘Omdat onze locatie op het Marineterrein niet is verbonden aan één college kunnen we hier onderwijs aanbieden dat in relatie staat tot de omgeving’, vertelt Merel. ‘Het Marineterrein heeft een interessante en veelzijdige community waar onze studenten veel ervaring kunnen opdoen. Tegelijk willen we bij hen, maar ook bij buurtbewoners, vraagstukken ophalen en die aan onze studenten voorleggen. Met hun praktijkgerichte denkwijze komen ze met heel andere oplossingen dan iemand met bijvoorbeeld een universitaire kijk op de zaken.’
Nieuwe onderwijsinitiatieven
De nieuwe locatie van het ROC in gebouw 003 wordt dan ook vooral een uitvalsbasis voor de studenten om hun vleugels op het Marineterrein uit te slaan, vertelt projectleider onderwijs bij het ROC Bernie Matser-Thomas. ‘Het idee is dat onze studenten bij de organisaties kennis opdoen, learning on the job. We geven studenten bijvoorbeeld een specifieke opdracht die ze in een aantal weken kunnen afronden. Zo kunnen we geheel nieuwe onderwijsinitiatieven bedenken in relatie tot de community van het Marineterrein en die krijgen extra waarde doordat de studenten iets leren én iets bijdragen.’
Veel kansen
En niet alleen voor de studenten valt er wat te leren, Bernie hoopt ook zelf wijzer te worden op de nieuwe locatie. ‘Hier komen straks meerdere colleges van het ROC samen met elk hun eigen manier van onderwijs geven. Het wordt ontzettend interessant om te kijken wat de sterke punten van elk college zijn en of we die kunnen samenvoegen om zo ons onderwijs te verbeteren. En natuurlijk kunnen we ook van andere organisaties op het terrein iets leren. Wat codeerschool Codam doet met peer-to-peer learning bijvoorbeeld, kan voor ons ook van toegevoegde waarde zijn. Kortom, we zien op het Marineterrein veel kansen om te leren, nieuwe samenwerkingen aan te gaan en een bijdrage te leveren aan de doelen van de community.’