Midden in de digitale transformatie
NieuwsDigital Society School helpt bij het geven van online onderwijs.
Digital Society School helpt bij het geven van online onderwijs.
Digital Society School (DSS) helpt mensen en organisaties om te gaan met de digitale transformatie van onze samenleving. Die vaardigheden zijn van groot belang, ook tijdens de coronacrisis.
Digitale transformatie. Het klinkt abstract, maar we zitten er middenin. Door de coronacrisis werken en leren veel mensen thuis en zijn daarbij afhankelijk van technologie. Hoe gaan we met die technologie om en hoe doen we er ons voordeel mee? DSS helpt mensen en organisaties antwoorden te vinden op dit soort vraagstukken.
Enorme vlucht
DSS is nu ook zelf een digitale transformatie ondergaan, zegt medeoprichter Gijs Gootjes. ‘Wij werken veel samen met partners als de GGD en het Amsterdam UMC, experts en studenten. Ook gaven we trainingen op onze campus bij het Marineterrein. Door de coronacrisis moest dit ineens allemaal digitaal. Ook onze digitalisering heeft daardoor een enorme vlucht genomen.’
Transformatievraagstukken
Elk half jaar komen zogeheten trainees naar het Marineterrein om bij DSS als team aan de slag te gaan met een transformatievraagstuk. Gijs: ‘Deze teams bestaan bijvoorbeeld uit programmeurs, gedragswetenschappers en marketeers. Een divers gezelschap dat bij een van onze partners in cocreatie onderzoek doet naar hoe de organisatie baat kan hebben bij digitalisering. De kennis die we bij zo’n onderzoek opdoen verpakken we vervolgens in trainingen.’
Zowel het onderzoek als de trainingen moeten nu op afstand. Dat gaat verrassend goed volgens Gijs. ‘Ik stond echt te kijken van hoe snel onze partners de stap naar digitaal werken hebben gemaakt. Die samenwerkingen kunnen dus gewoon doorgaan en ook onze trainingen vinden nu geheel online plaats.’
Training online lesgeven
Dat biedt nieuwe mogelijkheden. ‘Naast onze trainingen waarin duurzaamheid, diversiteit en digitalisering een centrale rol spelen is er nu een enorme behoefte aan trainingen over online lesgeven’, merkt Gijs. ‘Online learning design noemen we dat. Hoe motiveer je mensen en betrek je ze bij de lesstof, welke methodes en tools kun je inzetten om studenten of leerlingen zo goed mogelijk online te laten leren? Sinds het begin van de coronacrisis hebben we deze lesstof snel online gezet, zodat mensen van over de hele wereld kunnen leren hoe ze het beste met deze nieuwe manier van lesgeven kunnen omgaan.’
Wereldwijd les
Dat begon met honderd aanmeldingen in de eerste week, maar inmiddels geeft DSS les aan tweeduizend mensen. Tegelijkertijd en wereldwijd. Een enorme uitdaging, maar toch merkt Gijs dat online lesgeven hier goed geschikt voor is. ‘Kennisoverdracht kan heel goed op afstand. Natuurlijk is het anders dan in een collegezaal en moeten we een soort tv-format bedenken om de lesstof goed over te brengen, maar zelfs met zoveel mensen werkt dit eigenlijk soms beter dan in een fysieke ruimte.’
Toekomstige onderwijsvormen
Daarom kijkt DSS alweer verder hoe nog meer onderwijsvormen digitaal verbeterd kunnen worden. ‘Deze manier van lesgeven werkt goed, maar hoe gaan we het doen met meer praktijkgerichte onderwijsvormen?’ vraagt Gijs zich af. ‘Kunnen we straks met virtual reality en augmented reality of zelfs met hologrammen mensen in staat stellen objecten te bestuderen of producten te maken? Dit soort tools willen we in de toekomst gaan inzetten om studenten meer mogelijkheden te geven om te leren.’
Interactie blijft belangrijk
Een leeromgeving die geheel online is ziet Gijs echter niet zitten. ‘Het blijft belangrijk om interactie met medestudenten te hebben, vragen vanuit verschillende invalshoeken te krijgen en, waar je vaak nog het meest van leert, zelf iets uitleggen. Maar we zien nu dat sommige ideeën over onderwijs misschien achterhaald of onnodig zijn. Het wordt interessant om te zien welke balans zal ontstaan na deze crisis.’