Leer met Meli het Marineterrein kennen
NieuwsMet de Meli-app simpel en snel achtergrondinformatie opvragen over bezienswaardigheden door er simpelweg je smartphone op te richten
Met de Meli-app simpel en snel achtergrondinformatie opvragen over bezienswaardigheden door er simpelweg je smartphone op te richten
Een soort ‘Shazam voor monumenten en historische gebouwen’, zo kun je de Meli-app het best typeren. Gebruikers richten simpelweg hun telefoon ergens op en krijgen allerlei informatie over toeristische attracties en andere bezienswaardigheden. Nu al op Marineterrein Amsterdam, binnenkort misschien wel over de hele wereld. ‘We willen toerisme betekenisvoller maken.’
Met alle innovatieve projecten, historische gebouwen en interessante objecten liggen de verhalen op het Marineterrein voor het oprapen. Toch is voor de gemiddelde bezoeker niet altijd even duidelijk wat er zich in het verleden op het terrein heeft afgespeeld en wat er in het heden allemaal plaatsvindt. Met Meli kan iedereen nu simpel en snel achtergrondinformatie opvragen over de vele projecten en bezienswaardigheden.
Geolocatie + opensource-info
Meli gebruikt de geolocatie van objecten of gebouwen en koppelt dat aan opensource-informatie over het desbetreffende bouwwerk. Denk bijvoorbeeld aan Wikipedia of, in het geval van het Marineterrein, deze website. De gebruiker van de app hoeft enkel de telefoon op het punt van interesse te richten en in beeld verschijnt de door Meli geselecteerde relevante informatie.
Cultureel erfgoed onthullen
Digitalisering van cultureel erfgoed noemen Meli-bedenkers Lila Sour (32) en Mehdi Brun (26) het. Al backpackend door Europa kwam het stel op het idee voor de app. ‘Van elke grote stad ken je vaak wel een aantal grote bezienswaardigheden, maar er zijn natuurlijk ook talloze kleinere interessante dingen te zien’, zegt Lila. ‘Daar is alleen helaas vaak ter plekke geen informatie over beschikbaar. Ik houd niet van het soort toerisme waarbij je even snel een foto maakt en weer verder gaat, ik wil het verhaal ergens achter kennen. Dus toen zeiden we tegen elkaar, zou een soort Shazam voor toeristische attracties niet geweldig zijn? Gewoon met je telefoon ergens naar wijzen en je weet wat het is.’
Prototype
Eenmaal thuis in Amsterdam gingen ze met het idee aan de slag, waarbij de achtergrond in softwareontwikkeling en bedrijfskunde van respectievelijk Mehdi en Lila handig van pas kwam. ‘We experimenteerden wat, bouwden een prototype van de app en sprongen op de fiets om te kijken of het werkte’, vertelt Mehdi. ‘En dat deed het! Toen zijn we meer opensource-informatie aan de app gaan toevoegen en dat blijven testen. Een heleboel fietstochtjes later hadden we enorm veel kennis over Amsterdam en bovendien een goed werkende app.’
Overtoerisme
In hun zoektocht naar een kickstart voor hun nog prille bedrijf kwam het stel op het Marineterrein terecht. Ze meldden zich aan voor de AMS Startup Booster van AMS Institute, een platform gericht op het helpen van start-ups die zich bezighouden met het oplossen van stedelijke vraagstukken. ‘Hier werden onze ogen geopend’, zegt Lila. ‘Want bij AMS Institute zagen ze iets waar wij nog niet over hadden nagedacht: Meli kan bijdragen aan het tegengaan van overtoerisme in stadscentra.’
‘Het is in veel Europese steden een bekend probleem’, vervolgt Mehdi. ‘Toeristen beperken zich tot het centrum, hotels schieten uit de grond, gentrificatie treedt op, het wordt steeds drukker, minder authentiek en minder leefbaar voor bewoners. Meli kan hierbij helpen. Niet alleen door informatie te geven over wat er recht voor je neus staat, maar ook met tips en suggesties over wat er nog meer in de stad te doen is, buiten het centrum. Zo kan de toeristenstroom gespreid worden en wordt er wat druk van het centrum gehaald, terwijl de toeristen zelf een betekenisvolle en authentieke ervaring krijgen.’
Datagestuurde besluitvorming
Mehdi en Lila gaan daarom graag de samenwerking met steden aan. Dat levert Meli goede en betrouwbare informatie op over gebouwen en activiteiten, en steden kunnen profiteren van de data die Meli verzamelt. Mehdi: ‘Door bij te houden welke suggesties populair zijn, waar gebruikers interesse in hebben en waar die gebruikers zijn, kunnen steden op basis van die data weloverwogen beslissingen maken over hoe om te gaan met toerisme. Dit soort datagestuurde besluitvorming gebeurt al veel, zeker in Amsterdam, en Meli kan hier een toevoeging aan zijn. De data die Meli verzamelt is overigens volledig geanonimiseerd en niet te koppelen aan een specifieke gebruiker.’
Waardevoller toerisme
Op het Marineterrein wordt Meli nu verder getest en geperfectioneerd. In de loop van de komende weken zullen er steeds meer gebouwen en projecten aan de app worden toegevoegd. Mehdi en Lila willen de zomerse drukte op het terrein aangrijpen om bezoekers bekend te maken met de app en persoonlijke feedback te krijgen. Alles om Meli klaar te maken voor grootschalig gebruik. ‘De droom is om mensen overal ter wereld een waardevolle en betekenisvolle toeristische ervaring te bieden’, zegt Lila. ‘Onbekende verhalen bekend maken en tonen wat een stad uniek maakt. Als we dat kunnen combineren met het helpen oplossen van overtoerisme in binnensteden, is onze missie geslaagd.’
Benieuwd naar Meli? Download de app in de App Store of Google Play en probeer hem uit op het Marineterrein of in je buurt!
Tekst en fotografie: Sjoerd Ponstein