De TV Academy: springplank voor jonge makers

Nieuws
TV-Academy

Wat is het verhaal dat je wilt vertellen? Hoe maak je een storyboard? Welke camerapositie kies je? Onlangs gaven de TV Academy en Academy Pictures – in het kader van het Young Innovators Programme (YIP) van het Marineterrein – workshops aan buurtkinderen.

Een groot succes, want kinderen willen dolgraag tips en tricks leren om mooie filmpjes te kunnen maken. Best bijzonder ook, want je komt niet zomaar binnen bij de TV Academy: daarvoor moet je wel flink wat creatief talent hebben. Binnenkort kunnen nieuwe kandidaten zich weer aanmelden.

Leren door te doen

Dat er veel voorbereidingen nodig zijn en dat video’s maken echt een vak is, is de jonge deelnemers aan YIP nu wel duidelijk. En ook: dat je voortdurend oplossingen moet verzinnen om je verhaal te kunnen vertellen. Zo had een van de groepjes kinderen een confrontatie tussen groepen verbeeld door stoelen tegen elkaar aan te laten botsen. Een ander groepje was weer handig geworden met het inmonteren van een bepaald geluidje bij flashbacks.

Wat de kinderen zelf van de workshops vonden? “Het is gewoon heel leuk om een filmpje te leren maken”, vatte een van de kinderen het samen. Bij de eindpresentatie werd er dan ook ontzettend veel gegiecheld. Veel kinderen vonden het ook best spannend om hun filmpjes voor het publiek – hun ouders in dit geval – toe te lichten. Maar ze hebben het allemaal gedaan,  toch wel een overwinning. Voor Jules de Keiser, een van de drijvende krachten achter de TV Academy, was het de eerste keer dat hij met kinderen uit groep 6, 7 en 8 werkte. “We kijken er met veel plezier op terug”, zegt Jules. “Dit experiment kan wat mij betreft een vervolg krijgen.”

Voor TV Academy en Academy Pictures was het een logische stap om mee te doen met het YIP, want jonge mensen helpen om een vak te leren is de basis van beide organisaties.

Samenwerking met Mediacollege Amsterdam

Sinds 2016 is de bovenverdieping van gebouw 002 op het Marineterrein – de voormalige ziekenboeg van Defensie – een plek voor onderwijs en media. Er is een vast partnership met Mediacollege Amsterdam, een echte Amsterdamse opleiding die is voortgekomen uit het vroegere Grafisch Lyceum. Drie dagen per week volgen in totaal zo’n tachtig talenten de opleiding TV Academy. Onder hen bevinden zich ook studenten van Mediacollege Amsterdam. Daarbij kunnen deze beginnende makers gebruikmaken van de expertise en de professionele apparatuur van Academy Pictures.

Mediacollege Amsterdam organiseerde dit jaar ook haar heidagen op het Marineterrein waarbij het door een interdisciplinaire aanpak tot innovatie komen, centraal stond. Anne Struik van Mediacollege Amsterdam ziet het Marineterrein als inspirerende locatie om te werken aan onderwijsvernieuwing. Naast TV-academy werd er tijdens de heidag samengewerkt met CODAM, Cinekid en Ijsfontein om tot nieuwe manieren van leren te komen.

600 aanmeldingen per jaar

Het jaarprogramma van de TV Academy is dé springplank voor jonge, creatieve mensen. Elk seizoen zijn er zo’n zeshonderd aanmeldingen, er is slechts plek voor zo’n vijftig studenten. “We zijn er heel goed in geworden om door de regels heen te lezen en de creatieve talenten te spotten,” zegt Jules. “Via masterclasses en opdrachten leren de creatieve studenten waar hun ambities liggen, wat hun talent is en zetten zij uitdagingen om in ontwikkelingen. Dit klinkt ambitieus, maar het is vallen en opstaan in een veilige leeromgeving.”

Na hun afstuderen gaan ze aan de slag gaan bij diverse gevestigde productiehuizen, met name in Amsterdam en Hilversum. Samenwerkingen met onder andere het Mediacollege Amsterdam, ITV Studio’s Netherlands, EMG, Fremantle Netherlands, Talpa en Banijay Benelux hebben ervoor gezorgd dat dit mogelijk is en blijft voor de komende tijd.

Toegankelijk voor iedereen

Stichting TV Academy is eigenaar van het productiehuis Academy Pictures. Mike Kasbergen van Academy Pictures vertelt: “Veel talenten uit de klas vinden bij ons hun eerste baan en de inkomsten die hieruit voortkomen vloeien ook weer terug naar de TV Academy. Op die manier zorgen we ervoor dat we mediatalenten uit alle lagen van de bevolking het maken van content kunnen leren. De kosten voor de opleiding zijn laag en mede door de partners maken we het mogelijk dat deze voor veel jongeren toegankelijk blijft.”

Heb je interesse in de TV Academy? In september 2023 start het nieuwe studiejaar. Aanmelden via de website van TV Academy vanaf 1 april 2023.