Sociale laadpaal

Nieuws
MTA_18_1024_Sociale Laadpaal

Meer elektrische auto’s: goed voor de stad, maar het levert ook een probleem op, want hoe laden we al die auto’s op? Op het Marineterrein werken we aan een oplossing.

Met een groeiend aantal elektrische auto’s wordt Amsterdam steeds groener, maar het levert ook een probleem op. Want hoe zorg je dat al die auto’s kunnen worden opgeladen? Op het Marineterrein werken we met de sociale laadpaal aan een oplossing.

Onnodig bezette laadpalen vormen een steeds grotere ergernis voor elektrische rijders. Het aantal oplaadpunten is beperkt, en als een auto eenmaal is opgeladen, haalt de eigenaar zelden de stekker eruit om vervolgens de auto ergens anders te parkeren. Zo dreigt er een tekort aan oplaadpunten te ontstaan.

Meer laadpalen geen oplossing

Meer laadpalen plaatsen is niet de oplossing. Dat is niet alleen heel erg duur, het elektriciteitsnetwerk kan dat niet aan. Alle laadpalen moeten namelijk tegelijk op maximaal vermogen kunnen draaien en daarmee wordt de piekbelasting hoger. Dat laatste is een barrière: elektriciteitsnetten vergroot je niet zomaar.

Sociale laadpalen kunnen meer en kosten minder

Om dit op te lossen wordt op het Marineterrein geëxperimenteerd met ‘de sociale laadpaal’. Deze slimme laadpaal weet wanneer de auto (voldoende) is opgeladen, en ontkoppelt dan automatisch. Dit stelt andere elektrische rijders in staat de stekker voor hun eigen auto te gebruiken. Maar er zijn meer voordelen. Deze ene laadpaal heeft een fysiek bereik van zes auto’s. Er zijn dus minder laadpalen nodig en dat scheelt in kosten. Bovendien raakt het elektriciteitsnetwerk niet overbelast, omdat auto’s na elkaar worden opgeladen in plaats van tegelijkertijd.

Doorontwikkeling

De sociale laadpaal staat direct om de hoek bij de hoofdentree van het Marineterrein en is geïnstalleerd in samenwerking met Alliander DGO (Duurzame Gebiedsontwikkeling), een van de organisaties op het Marineterrein. Samen met Alliander DGO en het zusterbedrijf Allego dat de laadpalen maakt, wordt nu gewerkt aan opschaling van het project en toepassingen in binnenstedelijke gebieden. Ondertussen wordt ook gewerkt aan verbetering van de palen zelf, bijvoorbeeld door het toevoegen van een ‘snel laden’- of ‘langzaam laden’-functie, al naargelang de capaciteit van het energienetwerk.

Meer info: allego.nl