• nl
  • en
  • Werken aan de toekomst
    • Vacatures
    • Experimenten
    • Living Lab
    • Collectief
    • Testen in hartje Amsterdam? Meld je experiment hier aan!

      Summer-Camp-2019
  • Wat is er te doen?
    • Agenda
    • Sporten
    • Eten en drinken
    • Podcast
    • Wil je deze zomer ook iets organiseren op het Marineterrein? Ontdek hier hoe je mee kan doen.

      mdvm_muziek_2022-2
  • Over het terrein
    • Nieuws
    • Nu
    • Straks
    • Geschiedenis
    • Bekijk alle afleveringen van de nieuwe miniserie 'Verhalen van het Marineterrein'

      Scherm­afbeelding 2023-11-17 om 10.42.27
  • Contact
    • Contactinformatie
    • Plattegrond
    • Bereikbaarheid
    • Zaalhuur en werkruimte
    • Altijd op de hoogte zijn? Meld je aan voor de nieuwsbrief.

      Culture club - Pilars of Hope
  • nl
  • en
Geschiedenis

Ontdek de rijke geschiedenis van Marineterrein Amsterdam met de interactieve tijdlijn!

  1. Periode 1655 - 1790

    Amsterdam is de grootste haven ter wereld. Het een na het andere schip vaart uit om handelswaar te bemachtigen, landen te ontdekken en onbekende wateren te veroveren.

    Rond 1650 worden de Oostelijke eilanden aangelegd. Hier komen nieuwe scheepswerven van de stad. Op Kattenburg sticht de Admiraliteit van Amsterdam in 1655 ’s Lands Werf, voor de bouw van oorlogsschepen.

  2. 1642

    Podcast: De Knik

  3. 1655

    Innovatieve waterhuishouding

  4. 1655

    Moderne oorlogsschepen

  5. 1657

    Podcast: Een nieuw havengebied

  6. 1660

    Podcast: Modderen op de VOC-werven

  7. 1690

    De scheepskameel

  8. 1756

    Navigatiemiddelen

  9. 1765

    Uitvindingen op de werf

  10. 1790
  1. 1655
  2. Periode 1790 - 1868

    Rond 1800 is er veel onrust in het land. De patriotten brengen met hulp van de Fransen het stadhouderlijk regime ten val en stichten de Bataafse Republiek. Er is veel oorlog, het werk op de werf stokt en er heerst armoede.

    In 1813 wordt ons land van de Franse overheersing bevrijd. Koning Willem I, bijgenaamd de ‘kanalenkoning’, doet veel voor de scheepvaart en de verbetering van de vaarwegen.

  3. 1787

    Bijltjesdag op Kattenburg

  4. 1822

    Volop experiment

  5. 1830

    Enorme sluizen

  6. 1840

    De eerste stoomschepen

  7. 1865-1876

    Noordzeekanaal

  8. 1868
  1. 1790
  2. Periode 1868 - 1915

    Halverwege de negentiende eeuw wordt het duidelijk: gepantserde schepen zijn de nieuwe toekomst van maritieme oorlogsvoering.

    Opnieuw verandert de inrichting van de werf ingrijpend. Dit maal door de omslag van houtbouw naar ijzerverwerking. Timmerlieden maken plaats voor stokers en smeden. Er komen werkplaatsen met ovens, walserijen en gieterijen.

  3. 1868

    Moderne zeemacht

  4. 1868

    De Olifant

  5. 1883

    Brand op de werf

  6. 1900

    Het Paleis

  7. 1915
  1. 1868
  2. Periode 1915 - 1968

    De steeds grotere marineschepen hebben veel moeite om de sluizen en bruggen richting zee te passeren. De nieuwe Oosterdoksdijk-spoorbrug (1915) heeft een smalle opening. De werf wordt onbereikbaar voor grote schepen en er kunnen ook geen grote schepen meer gebouwd worden. In 1915 sluit daarom de werf.

    Het complex krijgt een andere functie: er komen opleidingen, opslagplaatsen en barakken voor de manschappen. Het complex heet vanaf nu Marine Etablissement Amsterdam.

  3. 1913

    Draadloze telegrafie

  4. 1914

    De laatste schepen

  5. 1915

    Leren en weten

  6. 1917

    Aardappeloproer

  7. 1940

    De Tweede Wereldoorlog

  8. 1960

    Podcast: Stadsstrand

  9. 1968
  1. 1915
  2. Periode 1968 - 2015

    Het westelijke deel van het complex wordt in 1968 gesloopt voor de aanleg van de IJtunnel. Met de grond die vrijkomt bij het graven, wordt de binnenhaven gedempt.

    De Koninklijke Marine bouwt voortvarend aan het Marine Etablissement Amsterdam, waar onder meer de werving en selectie voor heel de krijgsmacht plaatsvindt.

  3. 1968

    Bouw van de IJtunnel

  4. 1968

    Koude Oorlog

  5. 1970

    Opleidingsgebouwen

  6. 1985

    Podcast: Museumhaven, krakersbolwerk?

  7. 2005

    Geheim

  8. 2011

    Maatschappelijk betrokken

  9. 2015
  1. 1968
  2. Periode 2015 - 2020

    In 2011 besluit Defensie om het terrein grotendeels te verlaten. Dat proces verloopt geleidelijk. In 2015 wordt de Voorwerf vrijgegeven, een jaar later Kade West. Dienst Werving en Selectie van Defensie zal in ieder geval blijven.

    Met een tijdelijke invulling wordt richting gegeven aan de ontwikkeling van het Marineterrein Amsterdam, de naam waaronder het terrein in de volksmond al bekendstaat. Het doel is om het gebied zowel maatschappelijk als economisch in waarde te laten groeien.

  3. 2014

    Het Land binnen de Muren

  4. 2015

    Poort open

  5. 2015

    Pionieren

  6. 2016

    Nieuwe verbinding

  7. 2017

    Slim dak

  8. 2017

    Principebesluit

  9. 2017

    Podcast: Wiener & Co

  10. 2018

    Boardwalk

  11. 2020
  1. 2015
  2. Periode 2020 -

    Nieuwe technologiën, een pandemie, klimaatverandering. De wereld verandert steeds sneller. Hoe gaan we daar mee om? Hoe blijft de stad leefbaar? Marineterrein Amsterdam ontwikkelt zich als dé plek waar oplossingen voor actuele vraagstukken kunnen worden getest.

    In 2020 wordt duidelijk welk deel van het terrein in de toekomst nodig is voor Defensie. Gemeente en rijk kunnen de plan- en besluitvorming hervatten. Definitieve ontwikkelingen starten pas na 2026, als de nieuwe kazerne van Defensie klaar is.

  3. Stadskwartier

  4. 2020

    Stadskazerne

  5. 2020

    Testgebied

  1. 1655
  2. 1790
  3. 1868
  4. 1915
  5. 1968
  6. 2015
  7. 2020

Bureau Marineterrein Amsterdam

Marineterrein Amsterdam
Kattenburgerstraat 5
1018 JA Amsterdam

Weten wat er gebeurt op het Marineterrein? Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief

Volg ons!

Beheer toestemming

Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.

Functioneel Always active
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}