Het klaslokaal van de toekomst
NieuwsEen gesprek met CEO van Growth Tribe Peter van Sabben over het belang van een flexibele organisatie, de mogelijkheden die technologie biedt voor het onderwijs en het klaslokaal van de toekomst.
Een gesprek met CEO van Growth Tribe Peter van Sabben over het belang van een flexibele organisatie, de mogelijkheden die technologie biedt voor het onderwijs en het klaslokaal van de toekomst.
Growth Tribe geeft op Marineterrein Amsterdam cursussen in wat zij de skills of the future noemen. Growth hacking, A.I. for marketing, data science, al duizenden cursisten vonden ervoor hun weg naar het Marineterrein. Nu er door de coronacrisis geen klassikaal onderwijs meer kan worden gegeven, stond Growth Tribe voor de enorme uitdaging een nieuwe manier van lesgeven te vinden. Dat lukte door razendsnel over te schakelen naar digitaal onderwijs en tegelijkertijd vorm te geven aan het klaslokaal van de toekomst.
‘Digitaal lesgeven stond al langer op onze radar’, zegt Peter van Sabben, CEO en medeoprichter van Growth Tribe. ‘We hadden al plannen om onze cursussen digitaal te gaan aanbieden, maar door de huidige situatie is dat in een stroomversnelling geraakt.’ Peter kreeg belletjes uit het buitenland van mensen die naar het Marineterrein zouden afreizen om bij Growth Tribe een cursus te volgen. ‘Die mensen wilden liever niet meer in een vliegtuig stappen en vroegen of ze de lessen op een later moment konden volgen. Gelet op de ontwikkelingen rondom het coronavirus kregen we toen in de gaten dat we snel moesten handelen en meteen kijken of het mogelijk is om onze cursussen ook online te geven.’
Online lesruimte
Na het schetsen van een aantal scenario’s en het bekijken van de technische mogelijkheden kon er actie worden ondernomen. Peter: ‘Het nieuws bleef zich ontwikkelen dus dachten we: dit gaan we doen. Wat volgde was een razendsnelle verbouwing. Klaslokalen werden omgetoverd tot studio’s en met hulp van Roel Bellinga van PnP Media werd ook de Green Screen Studio op het Marineterrein vliegensvlug als online lesruimte ingericht.’
Meebewegen
Het toont het belang van een flexibele organisatie aan. ‘Als je als bedrijf maar ook als individu op de hoogte bent van de nieuwste technologische mogelijkheden ben je in staat om snel te schakelen in nieuwe situaties’, zegt Peter. ‘Wij leren de vaardigheden van de toekomst aan onze cursisten, maar blijven zelf ook bij met de nieuwste ontwikkelingen.’ Peter benadrukt het belang van altijd blijven doorleren. ‘Technologie is niet iets engs of intimiderends, maar iets waar je je voordeel mee kan doen. Als je gebruik kan maken van de laatste tools en die in kan zetten als het nodig is, loop je niet achter de feiten aan en kan je snel reageren. Dat is precies wat wij met onze overgang van klassikaal naar digitaal gedaan hebben.’
Ook interactief
Inmiddels zijn de online cursussen in volle gang en de reacties zijn positief. ‘Mensen hebben de misvatting dat er tijdens online lessen geen interactie is, en dat je niet zelf aan de slag kan’, vertelt Peter. ‘Maar door gebruik te maken van de nieuwste technologie hebben we een omgeving gecreëerd waarin mensen na een instructie van de docent in aparte groepjes via zogeheten digitale break-out rooms met elkaar aan het werk kunnen of zelfstandig aan een opdracht kunnen werken.’
Voordelen
Daarnaast heeft online lesgeven ook voordelen ten opzichte van klassikale lessen. ‘Individuele vragen hoeven niet meer klassikaal beantwoord te worden, maar kunnen direct aan de docent worden gericht via een chat. En alle documenten zijn makkelijk deelbaar én snel terug te vinden. Cursisten kunnen makkelijk worden opgesplitst om een discussie te voeren, om vervolgens weer centraal de resultaten of nieuwe stof te behandelen.’ Het risico op afleiding die een thuisstudie met zich meebrengt is ook opgelost: doordat de lessen live worden gegeven heb je een stok achter de deur om er telkens bij te zijn en actief met mee te doen.
Ideale mix
De ideale leeromgeving heeft volgens Peter kenmerken van klassikaal en digitaal onderwijs. ‘De interactie van een klaslokaal is heel belangrijk. Je wilt mensen kunnen aankijken, een-op-een een gesprek aangaan, maar dat kan nu ook online. De extra technologie die inherent is aan online lessen biedt zowel de docent als de cursist nieuwe mogelijkheden die er in een klaslokaal niet zijn.’
Customizen
Er is al veel mogelijk, maar het einde is nog niet in zicht. Hoe ziet het klaslokaal van de toekomst eruit? ‘Het klaslokaal van de toekomst kan gewoon in je huiskamer zijn’, voorspelt Peter. ‘Het zou geweldig zijn als een docent met een soort mengpaneel vorm kan geven aan de lessen en cursisten in staat stelt om met een simpele druk op de knop aan te geven of ze de stof wel of niet snappen. Dit kan bijvoorbeeld in de toekomst ook met gezichtsherkenningssoftware. Detecteert deze software allemaal gefronste gezichten na een uitleg, dan is het waarschijnlijk goed om de stof nog eens door te nemen.’
Toekomstige ontwikkelingen
Ook virtual reality en augmented reality kunnen in de toekomst ingezet worden tijdens online cursussen. Architectuurstudenten kunnen dan bijvoorbeeld een 3D-model van een gebouw bekijken van achter hun laptop. ‘De internetverbinding, het geluid, de camera’s, alles is er al’, benadrukt Peter. ‘Het gaat erom dat we nu software gaan ontwikkelen om nieuwe toepassingen mogelijk te maken. Nieuwe technologie in combinatie met de interactie van een klaslokaal, dat zijn de ingrediënten waarmee het klaslokaal van de toekomst vorm zal krijgen.’
Geïnteresseerd in de online curssusen van Growth Tribe? Meer info vind je hier.
Tekst: Sjoerd Ponstein